Bordó és Ezüst

A baranta és a modern kori ősvallás kapcsolata

2016. szeptember 07. 16:39 - balakor

A mai bejegyzéssel bele fogok vágni néhány ember elevenjébe, de úgy érzem elkerülhetetlen a téma. Korábbi bejegyzésemben megemlítettem a modern kori sámánizmust és a szövegkörnyezetből kitűnhetett a szemfüles olvasónak, hogy nem szívlelem, ha összemossák a barantával.

Manapság ha eldob az ember egy követ, szinte biztos, hogy egy táltost, vagy táltoshívőt fog fejbe találni. De kik is ők? Általában közös a vallás követői közt, hogy keresztény- és egyéb vallás ellenesek, előszeretettel foglalkoznak az alternatív történelemmel és nyelvészettel és a  magyarság általuk hangoztatott érdemein keresztül önmaguk igazolását látják. A szertartásokról való elképzeléseiket döntő többségében történelmi regényekből, kortárs "szakkönyvekből", vagy régebb óta "praktizáló" társaiktól veszik. Sok esetben vesznek át elemeket világvallásokból (pl. indiai meditációs elemek, indián énekek, stb.) és természetesen mindenki más hiteltelen táltos, aki nem ugyanazokat a nézeteket vallja, amit ő és nem úgy végzi a szertartásokat, ahogy ő. 
Persze a legmélyebb tisztelet a kivételnek. 

Mindent egybevetve a magyarországi modern táltosvallás feltűnő hasonlóságot mutat a nyugati new age szektákkal. Nézzük meg mit ír a szakirodalom a new age-ről: "Az 1970-es években Kaliforniában bontakozott ki, s azóta Magyarországon is követőkre talált az ún. New Age, az Új Kor(szak). Ez egy olyan sokrétű lelki mozgalom, amely az ember és a természet, férfi és nő, keleti és nyugati spiritualitás, lélek és test, fogalmi gondolkodás és intuíció, bevett orvoslás és természetgyógyászat stb. közötti szintézist keresi. A New Age egyfajta „láthatatlan vallás”, amit a nem intézményesült transzcendens világnézet, a vallás, a filozófia, az asztrológia és a tudomány sajátos összekeverése jellemez. Az egyénnek meg kell tanulnia egy kozmikus egész részeként élni, s e tudatbővülés állandó folyamatában kell mélyebb ismereteket szerezni a világról, s így az erőszakon alapuló gondolkodást felváltja az együttműködésre törekvés. Ezt segíti majd az asztrológiai spekulációk szerint az is, hogy a világ a kb. 2000-ig tartó Halak korszakából a Vízöntő korszakába megy át, amelyet a nagyobb tolerancia, nyíltság és békülékenység jellemez majd. A New Age gondolat (amelyben a reinkarnáció is szerepet kap) előfutárainak Rudolf Steinert és Theilard de Chardint tekintik."
Forrás: Magyarország a XX. században, II. kötet

Ha valaki járt már "táltosklinikán", az láthatta, hogy az agykontroll, a csontkovácsolás, a "szellemsebészet", a jóga, Náncsi néni gyógyfüvei, a pránanadi, és az indián dobos-kántálós révülés teljesen jól megfér egymás mellett. Ez lenne a legősibb magyar hagyománykészlet? Előző bejegyzésemre utalva (Ki minek nem mestere...) meg kell említenem, hogy ha a jövőben lenne valami érdemi rekonstrukciós kísérlet a régi magyar vallás felélesztésével kapcsolatban, sajnos a közvélemény számára egyáltalán nem lesz komolyan vehető, hiszen a biznisztáltosok és hoaxsámánok előre komolytalanná tették az egész miliőt. 

Természetesen semmi közöm nincs ahhoz, hogy ki milyen vallási nézeteket vall és egyébként a látszat ellenére nem zavar ez az újkori táltosőrület, mint olyan. Az már sokkal inkább, ha valaki számon kéri, hogy én, mint barantás, miért nem vagyok táltoshívő. Hiszen ez a magyar vallás, aki magyar harcművészetet csinál, az csak táltoshívő lehet! Szerintük... Egyrészt az Országos Baranta Szövetség nem kényszeríthet senkire semmilyen vallási nézetet (nem is ez a feladata), másrészt az érvelés is hibás. Az elmúlt évszázadokban a magyarság döntően keresztény vallású volt. Ezt nem lehet semmissé tenni és kidobni az ablakon. Fontos megemlítenünk, hogy már I. István előtt is jelentős szerepe volt a kereszténységnek a magyarság életében (ld. Bulcsú, Termacsu, Ajtony, Géza, stb. kikeresztelkedését). Hasonló logikával egyébként az unitáriusok is kopogtathatnának az ajtón, hogy legyen ez a baranta hivatalos vallása, hiszen magyar vallásról beszélünk.

Mások azt gondolják, a baranta szellemi hátterének kellene az újsámánizmusnak lennie. Én azt mondom elég nagy bajban lennénk, ha a "magyar budo" az újsámánizmus lenne. A baranta szellemi hátterét a magyar népi kultúra, a történelmi hagyományok, eleink fennmaradt intelmei és az ezekből táplálkozó önálló magyar filozófiai irányzat, a társaslélektan adja. 

Nem akarok megbántani senkit a fenti írással. Célom csupán az, hogy a néhány vidéki csapatnál jellemző gyakorlatra felhívjam a figyelmet. Nem lehet elmenni amellett szó nélkül, mikor valaki a modern táltosizmust a baranta tartalmaival vegyíti, majd baranta néven oktatja. 

Akit bővebben is érdekel a téma, annak ajánlom Molnár V. József ide vonatkozó előadását (Ki a táltos és milyen szerepet tölt be a magyarság életében). 


1 komment
Címkék: gondolatok

A bejegyzés trackback címe:

https://balakor.blog.hu/api/trackback/id/tr8811680949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Annatar 2016.10.03. 12:33:29

Ne felejtsük ki azt a népes tábort amelyik ötvözi a táltoshitet a kereszténységgel (miszerint Jézus és Mária magyarok voltak, a mi ősi vallásunk a kereszténység, de nem a nyugati, hanem egy saját)...
süti beállítások módosítása